SanderHillegers.reismee.nl

Slotakkoord

Slotakkoord Australië, Fiji, Nieuw-Zeeland, Hong Kong, Macau, Vietnam, Thailand, Nepal Mei 2011

Wel eens..

Wel eens je baan opgezegd om te kunnen reizen? Wel eens je vriendin verteld dat je zonder haar gaat reizen? Wel eens meer dan 22 uur opgevouwen gezeten in een vliegtuig? Wel eens afgevoerd in een ambulance richting het ziekenhuis van Sydney? Wel eens gezien hoe de keel van een geit wordt doorgesneden met een bot mes? Wel eens boven de veertig graden koorts gehad in een ontwikkelingsland? Wel eens tussen de haaien en de tropische vissen gezwommen? Wel eens voedselvergiftiging gehad? Wel eens van te voren gehoord dat er een aardbeving plaats zal vinden; die daadwerkelijk plaats ging vinden? Wel eens bergen beklommen zonder te weten hoe je heelhuids beneden zal komen? Wel eens met honderd kilometer per uur van de weg geraakt, een boom geraakt, over de kop gevlogen en in een rivier beland? Wel eens in een net-verongelukte auto gezeten waarbij het water naar binnen stroomde en je door een kapotgeslagen raampje naar buiten moest zwemmen? Wel eens, zonder enige ervaring, tweeduizend kilometer op een schakelbrommer door een onbekend land gereden? Wel eens verkeerssituaties meegemaakt waarbij je liever je ogen dichtdeed? Wel eens bestolen geweest in het buitenland? Wel eens op 5 meter gestaan van een wilde krokodil? Wel eens oog in oog gestaan met slangen en spinnen die je binnen een uur kunnen doden? Wel eens tijdens het instappen van een bus gehoord dat er gemiddeld twee bussen per maand het ravijn instorten waarbij er zo'n 20 doden vallen? Wel eens binnen 5 maanden al je spaargeld erdoorheen gejast?

Filosoof

Inderdaad. Verantwoord, doordacht, slim, logisch en volwassen klinkt het bovenstaande niet. Sterker nog; dat is het ook niet. Toch is dit de reis die wij hebben gemaakt. De reis van ons leven. De reis die wij nooit zullen vergeten. De reis die wij toch maar ‘even' samen hebben gemaakt. Zo'n jaar of vijf geleden zeiden wij tegen elkaar: ‘Als we afgestudeerd zijn en genoeg geld hebben, gaan we samen een wereldreis maken'. Zo'n vijf en een half jaar later, zittend op een dakterras van de hoofdstad van Nepal, schrijf ik mijn laatste reisverhaal.

Ik heb inmiddels al een aantal reizen mogen meemaken. Met Mariska ben ik naar Thailand en Marokko geweest, met Dennis ben ik naar Noorwegen gegaan en met Walter natuurlijk deze trip. Reizen is voor mij iets heel bijzonders. Reizen is confrontatie en verre van makkelijk. Reizen is jezelf buiten die ‘comfort-zone' plaatsen. Buiten alle gemakken van thuis. Situaties die je thuis ontwijkt of ontloopt komen geheid aan de orde in verre landen. Eigenschappen die je bezit en die je normaal gesproken weg (probeert te) stoppen, komen hoe dan ook aan de oppervlakte. Wat blijft er nog van je over als alles anders gaat dan dat je had verwacht, je aan de andere kant van de wereld zit en niet naar huis kan?

Dan kom ik gelijk op hetgeen wat ik geleerd heb tijdens deze reis; controle. Iedereen is op zoek naar controle. Iedereen wil zijn of haar leven controleren en het gevoel hebben dat ‘ze alles in eigen handen hebben'. Ik heb geleerd dat, dat (bijna) niet bestaat. Er zijn zoveel dingen tijdens deze reis gebeurd dat ik er van overtuigd ben geraakt dat je over heel veel situaties geen controle hebt. Een simpel voorbeeld is een busreis in Nepal. We hebben nu zo'n 4 grote busreizen gemaakt en onderweg hebben we meerdere bussen gehavend langs, onder of naast de kant van de weg zien liggen. En gehavend is dan nog zacht uitgedrukt. Wat hadden die inzittende daar aan kunnen doen?

Walter en ik hebben onszelf letterlijk in het diepe gegooid en gek genoeg maakten we ons weinig druk. Wij kwamen vaak 's avonds laat of 's nachts aan in ‘nieuwe' landen. Bij aankomst wisten we helemaal niets. Wat is de wisselkoers? Waar willen we naar toe? Wat kost een taxirit? Wie kunnen we vertrouwen? Waar willen we slapen? En altijd vonden we wel een geschikt vervoersmiddel en wisten we altijd wel iemand te vinden die we konden vertrouwen. Overal ter wereld lopen er mensen rond die je oprecht willen helpen.

Zo waaide, tijdens een brommertrip in Vietnam, mijn helm van mijn hoofd. Een Vietnamees raapte ‘m op en reed ermee weg. Ik dacht toen hardop: ‘Ben ik nu bestolen of word ik nu geholpen?'. Ik ging maar even langs de kant van de weg zitten om het af te wachten. Nog geen 10 minuten later kwam de Vietnamees terug met mijn helm. Hij was naar een kleermaker gereden om het gespje te laten maken.

In Nieuw-Zeeland moesten we het vliegtuig naar Hong Kong pakken. We hadden het bizarre plan gekregen om de vlucht te vervroegen en de volgende dag liftend naar het vliegveld te gaan. We hadden vier uur de tijd om 120 kilometer liftend af te leggen, maar dat bleek moeilijker dan verwacht. Midden op de snelweg; de tijd tikte weg en niemand die voor ons wilde stoppen. De moed zakte met de minuut weg en op het moment dat we het even niet meer zagen zitten, stopte er een Irakeze man. Ik vroeg hem direct waarom hij wél voor ons stopte? ‘Ik zag dat jullie hulp nodig hadden', was zijn antwoord. Als klap op de vuurpijl bracht hij ons direct naar het vliegveld en moest hij tientallen kilometers omrijden.

Cijfers

Zo zijn er nog tal van voorbeelden die ik kan opnoemen. Alleen ga ik dat niet doen, want die zijn in de ‘90 voorgaande reisverslagen' al uitgebreid aan de orde geweest. Noem het ‘inzage geven', noem het trots, noem het opscheppen. Hier een aantal statistieken; Elk reisverslag werd gemiddeld 175 keer gelezen; variërend tussen de 113 en de 478 keer. Tijdens de reis heb ik zo'n 7.000 foto's gemaakt waarvan ik er 542 heb tentoongesteld. Op de reisverslagen en -foto's zijn in totaal 656 reacties geplaatst. ‘Opa Sneek' heeft hier een groot marktaandeel in. Al met al is deze ‘reismee-website' zo'n 75.000 keer bezocht.

De reis, de gebeurtenissen, de lezers en de reacties hebben mij keer op keer weer de inspiratie gegeven om te blijven schrijven. Ik hoop dat ook ik mensen inspiratie heb gegeven om zelf een reis te gaan maken; om een ticket te kopen en de backpack om te binden. De komende jaren zal ik in ieder geval verhalen en avonturen blijven vertellen aan de leerlingen die bij mij in de klas zullen zitten en wellicht worden het allemaal wereldreizigers!

Tot slot

Over een aantal dagen zie ik Kaki weer, m'n familie en m'n vrienden. Over een paar dagen nemen Walter en ik afscheid van ons reisleven en zeggen we een onvergetelijke tijd vol met avontuur, ervaring en vriendschap gedag en begint het echte leven weer in Nederland. Ik ben blij en dankbaar voor deze totale ervaring en ik bedank iedereen die een beetje met ons mee heeft kunnen reizen via dit blog. Wat een tijd..

Home sweet home!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Sander

Reacties

Reacties

Sandra

Jongens vond het fantastisch om elke keer jullie belevenissen te lezen. Zal het missen. Inderdaad een geweldige ervaring. Heb zelf geen zin gekregen in een backpack vakantie daarin moet ik jullie teleurstellen. Ga dit jaar in een tentje kamperen ipv onze superdeluxe caravan dat vind ik al heel wat. Goede reis naar huis en tot gauw.

Maaike (moeder van Brian en Anouk)

Ik vond dit toch echt wel weer een volwassen stukje schrijfwerk!! Bedankt voor de leuke verhalen en we hopen je binnenkort weer te ontmoeten op school!
Nog een goede reis en geniet van jullie thuiskomst.
Groetjes van ons

Alie

Hee mannen, na al die tijd zonder "moeten"komen jullie straks weer in "de echte wereld". Ik hoop dat het aanpassen hier net zo snel zal gaan, als in de door jullie bezochte landen. We kijken er echt naar uit om jullie weer in levende lijve te zien. Voor zover ik dit kan bepalen, zijn jullie erg gemist. Zeker door het team en toeschouwers.
Maar ook gewoon als vrienden en Walters gezellige, stoere praat. We wensen jullie nog een paar fijne dagen daar in Nepal en hopelijk zien we jullie snel.
Een goede reis terug en een groepsknuffel van ons.

Laurens

Mooi hoor, zo'n lange reis, zo mooi op kunnen terugkijken. Volgend seizoen heeft ons team er in ieder geval weer twee sterspelers bij, daar zijn wij dan weer blij mee.

Nog even en jullie kunnen weer aan het werk, geld verdienen voor de baas. Dan moeten jullie weer denken aan andere mensen, niet louter meer aan jullie zelf. De grootste reis die je iedere dag maakt zal ongetwijfeld die naar het werk en terug worden. Niks geen vooruitzichten met het vliegtuig naar het volgende indrukwekkende land, maar om 17.00 weer snel naar het huisje. Geen nieuwe mensen leren kennen of culturen ontdekken maar de volgende flauwe mop van je collega/baas moeten aanhoren en maar net doen alsof hij de beste grap ooit heeft gemaakt. Geen interessante verhalen meer van mensen die iets mee hebben gemaakt, maar gezeur over het weer en "de bezuinigingen". Niet iedere avond een blog bijhouden om iedereen up-to-date te houden en voor later, maar nu.nl en die ordinaire telegraaf.nl checken.

Ja, ik kan best begrijpen dat jullie er gewoon even een half jaartje tussenuit zijn gegaan, en wie weet, was dit nog maar het begin...

Veel succes met de terugreis, en ohja, de spelerspassen lopen af, iedereen moet een nieuwe, recente, pasfoto inleveren. Als jullie dus nog tijd hebben op een vliegveld. Graag!

Veronique (moeder van Mike)

Wat jammer........ jullie reis is afgelopen! Niet alleen voor jullie maar ook voor een vast lezer van jullie blog! Want wat heb ik vaak 's ochtends met een kopje thee erbij jullie blogs gelezen! En meester Sander je hebt zeker schrijftalent.
Natuurlijk ook ontzettend fijn dat jullie weer naar NL komen. Wat zullen veel mensen blij zijn om jullie weer te zien......... en ik weet zeker dat de kindjes van de "Grote en Kleine Beer" graag Meester Sander weer zien........ ook al is het voor een potje voetbal!
Sander en Walter nog een paar hele fijne dagen in Nepal en een goede terug reis!

10eke

Sander, ik zal je reisblog ontzettend missen!
Goed en smeuïg verteld, uit het leven gegrepen en met een dosis humor op zijn tijd.
Ga daar mee door als je terugkomt, je kan het!

Ik weet het niet hoor, maar Laurens heeft wel heel veel geleerd van opa Sneek..
Zelfs hij word filosofisch, nou nou, wat een reisblog al niet met je doet!

Goede thuisreis hoor mannen!!

opa sneek

Wel eens gehoord van 2 jongens, die een wereldreis wilden maken ?
NOU, ZE DEDEN HET. en HOE
Maar niet zij alleen hebben er plezier- en ook wel zo nu en dan wat minder plezier- aan beleefd, maar ook de vele volgers hebben het afgelopen halfjaar, soms gierend van het lachen en soms tot tranens toe bewogen, alle avonturen kunnen mee beleven.

Sander en Walter BEDANKT voor deze opleving in mijn
toch meestal saai bestaan. De avonturen en de verhalen hierover hebben mij weer wat "jonger"doen denken. Ik hoop. dat jullie zo'n reis nog eens gaan organiseren(hoewel organisatie ?) en ook dan ons weer mee laten reizen.

Ik denk, dat jullie nog vaak aan deze reis zullen terugdenken, maar bovenal, dat jullie veel meer aankunnen in het toekomstige leven.
HET GAAT JULLIE GOED EN
T O T Z I E NS.

(over geluk discuseren we nog weleens)

moeder Hillegers

Mannen, deze ervaring kan niemand jullie meer afpakken!
Maar ik ben stiekem toch wel blij dat jullie over een paar dagen weer veilig thuis zijn. Ik heb genoten van jullie verhalen, maar ik heb ook regelmatig met angst en beven jullie avonturen aangehoord en gelezen. Soms heel even gedacht: kom maar naar huis. Maar het is goed dat jullie zijn gebleven en hebben doorgezet en dit allemaal hebben mogen meemaken.
x

Mam Pomp

Sander en Walter ik vind het heerlijk dat jullie weer thuis komen, want gemist zijn jullie zeker.

In het begin van jullie reis, als 's morgens vroeg bij ons de telefoon ging, zjjn Geert en ik een paar keer flink ongerust geweest. Maar van de "downs" hebben jullie "ups" gemaakt. Klasse!

Jullie kunnen trots zijn op jezelf en het was elke keer weer fijn jullie avonturen te horen en te lezen via skype, email en blog.

Doorzetten en genieten, dat is wat jullie hebben gedaan en wij hebben mogen meegenieten.

Kanjers, tot vrijdag!

Dikke tuut

"meester" Cor

Genoten !!!!!!!

welkom home

opa sneek

HEEL GOEDE REIS TERUG TOEGEWENST

TOT SPOEDIG ZIENS

Sander

Zo, hier een laatste update vanaf de laatste hotelkamer van deze reis, te Hong Kong.

De afgelopen dagen hebben we horizontaal gelegen, zijn we er 3x per dag uitgeweest om wat eten te nuttigen. Voor zover je het eten kan noemen 'daar' in Kathmandu. Voer noem ik het! Ook hebben we onze handen meerdere malen opgetild om de afstandsbediening vast te pakken en van TV-zender te wisselen.

Opa Sneek heeft helemaal gelijk gehad; al mijn krachten zijn verloren gegaan, na het scheren van m'n baard. De reden dat ik nu weer op m'n oude vertrouwde blog zit; is dat 'het' weer teruggroeid.

Op de valreep wil 'roosje' nog even bedanken voor de reacties. Keer op keer heeft 'zij' Walter weer een positief, warm en fijn gevoel gegeven. Dat, dat kan op zo'n afstand.

Tot slot vraag ik aan Opa Sneek, wanneer Walter en ik mogen komen dineren in het mooie Sneek. Kijken of de gelijkenissen van het platteland er zijn met Vietnam.

GROET, tot snel,
Sander

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!